

België kent plusminus 80.000 kinderen met ADHD. Een derde van hen krijgt medicijnen
om de symptomen zoals druk gedrag en concentratieproblemen, tegen te gaan.
Het onderzoek,
waaraan 27 kinderen met ADHD deelnamen, is deze zomer afgerond. Bij 71 procent van
de kinderen leidde een individueel dieet tot een gedragsverbetering van 75 procent.
Ook hadden de kinderen minder lichamelijke klachten. "Bovendien heeft deze behandeling
geen bijwerkingen, in tegenstelling tot een behandeling met medicijnen", zegt Marjan
de Boer van Stichting VoedselAllergie.
De studie borduurt voort op het eerste Nederlandse
onderzoek naar de invloed van een zogeheten eliminatiedieet op ADHD, waarvan de uitkomsten
in 2002 zijn gepubliceerd. Hieraan deden veertig kinderen met ADHD mee. Ruim zestig
procent van de kinderen reageerde met grote gedragsverbeteringen op het gevolgde
dieet.
De Boer bespreekt zaterdag tijdens het Congres Voeding & Gedrag, dat wordt
georganiseerd door het tijdschrift Ortho, de voorlopige resultaten van het onderzoek.
Zij is lid van de begeleidingscommissie van de studie. (novum)
“Ik zal al het mogelijke binnen mijn macht doen <......>om de waarheid over psychiatrisch misbruik wijd bekend te maken.”
(Mr. Martin Whitely, Parlementslid West Australië)
“Het is van vitaal belang voor de vrijheid van dit land <.......> om de psychiatrische schendingen van geestelijke gezondheid en misbruik van kinderen te stoppen.”
(Nancy Schaefer, Senator Georgia)

Dieet helpt spectaculair bij ADHD
Het juiste dieet kan er voor zorgen dat ADHD-